Querd
Většina příspěvků na tomto blogu se nese v duchu domácí avantgardy, nebo hudby, která nejen způsobem svého vzniku vybočuje z většinové produkce. Písničková produkce je zde v menšině. Tvůrce, který si říká Querd trochu napravuje toto skóre.
Jeho produkce je nejen písničková, ale nebojí se ani baladických písní a navíc, všechno nahrává sám na opravdovské nástroje. Querd ve svém domácím království hýčká úctyhodnou sbírku analogových syntezátorů a především automatických bubeníků. Současný Querdův zvuk je tvořený vyhradně na starých strojích s příjemným, vřelým zvukem. To v domácí tvorbě už delší dobu nebývá obvyklé. Querd přináší do zdejší kolekce home-made hudby trochu romantiky.
Výčet nástrojů a přístrojů, a zejména různých historických kusů, které používáš je dlouhý a pestrý, nebál bych se použít slovo “impozantní”. Řekl bys o sobě že jsi sběratel? A jak se má sběratelství k tvorbě hudby? Co bylo dřív?
Je to už dvacet let co jsem zahořel k analogovým syntezátorům, když jsem koupil v bazaru Moog Prodigy, neznajíc tehdy oč jde. Od té doby mě provází silná vášeň k vintage analog syntezátorům.
Po té co jsem začal brouzdat po ebay, se otevřely možnosti a mohl jsem si vybírat a nakupovat rozličné vintage kousky a též se doinformovávat díky internetu.
Množství nástrojů mi přerostlo přes hlavu - jde o časté opravy, kdy vám třeba připluje ze zahraničí nefunkční syntezátor, ač inzerován jako bezvadný. Jde o místa pro uskladnění, časté výměny nástrojů ve studiu.
Nepovažuji se za sběratele, trošku dejme tomu u analog vintage drum mašin, jelikož nezaberou tolik místa a jsem ochoten je nakupovat dál.
Vášen pro pořizování dalších kusů se u mně opírá o značnou vytíženost mou profesí - a když nemám čas, energii, klid na tvorbu hudby, tak pak koukám po ebay...
Je to už dvacet let co jsem zahořel k analogovým syntezátorům, když jsem koupil v bazaru Moog Prodigy, neznajíc tehdy oč jde. Od té doby mě provází silná vášeň k vintage analog syntezátorům.
Po té co jsem začal brouzdat po ebay, se otevřely možnosti a mohl jsem si vybírat a nakupovat rozličné vintage kousky a též se doinformovávat díky internetu.
Množství nástrojů mi přerostlo přes hlavu - jde o časté opravy, kdy vám třeba připluje ze zahraničí nefunkční syntezátor, ač inzerován jako bezvadný. Jde o místa pro uskladnění, časté výměny nástrojů ve studiu.
Nepovažuji se za sběratele, trošku dejme tomu u analog vintage drum mašin, jelikož nezaberou tolik místa a jsem ochoten je nakupovat dál.
Vášen pro pořizování dalších kusů se u mně opírá o značnou vytíženost mou profesí - a když nemám čas, energii, klid na tvorbu hudby, tak pak koukám po ebay...
Jak by si příbližil tvůj zvukový ideál? A jaké jsou tvé oblíbené přístroje, z tvé sbírky i mimo ni?
V magořině nad syntezátory, bicími auomaty ze sedmdesátých a raných osmdesátých let si užiju především hudbu vzniklou na těchto nástrojích.
Nejraděj používám Arp Odyssey - ten doporučuji jako široce uplatnitelný syntík, Minikorg, Roland RS09, Roland tr808, ten používám strašně dlouho, snad kolem patnácti let a stále s chutí.
Koukám teď po pár drahých nástrojích - Arp 2600, Roland System 100m, Oberheimy, EMS, EML, RSF syntezátory, ale řeknu ti, že se držím zpátky - nemám na ně teda už místo a také mě odrazuje vykulminování cen, které je několikanásobné za posledních deset let!
Jak si se k domácí tvorbě dostal? Hrával si dříve v kapelách, nebo je pro tebe domácí nahrávání ideální volba?
Od začátku volba: tehdy s kazetovými multitracky, nyní asi třináct let s HD rekordéry. Ideální volba, ovšem s řadou kritických přístupů - nezdravý způsob trávení volného času, sluchátka na uších, přehrávání stejných pasáží doblba - to vše mám rád, ale je to mor!
Mnoho lidí věnujících se domácímu nahrávání, přešlo na cestě od kazetových multitracků, přes HD rekordéry až k nahrávání přímo do počítače, případně dokonce eliminovalo veškerý hardware a vše řeší už jen softwarově. Jak ty se díváš na počítač jako na záznamové medium, proč ses rozhodl setrvat u HD rekordéru? A jaký je tvůj vztah k simulacím reálných nástrojů, nebo vůbec digitálním nástrojům obecně?
Začnu od konce, pár let jsem ve stavu, že s mírným skřípěním zubů používám semo tamo simulace, většinou elektrické piano z Kurzweilu. Užívám si autenticity.
Setrvání u HD rekordéru má více důvodů - spolehlivost, rychlost těchto přístrojů, nechuť editování v počítači -už tak mi chybí čas, totální příklon k nahrávání, hraní v reálném čase, bez stříhání a v neposlední řadě i jistý odpor k počítačům nabytý výukou na školách, když vidím počítač - vidím úřednictvo.
Jinak si myslím, že masívní rozvoj počítačů a jejich značné slevnění je skvělé právě pro spoustu hudebníků.
A s tím vlastně také trochu souvisí otázka, jestli své přístroje nějak propojuješ, myslí tím po MIDI a pokud jde o pre-MIDI přístroje, třeba pomocí CV?
Ano,používám oba dva systémy, ale mnohem víc analogový cv, gate, trig.
Nyní můj systém vypadá takto: Z HD rekorderu Midi clock do převodníku na Doepfer MSY2 na Din sync, z Doepferu Midi out do sequenceru pro analog i digital Future Retro Mobius.
Dále z Doepferu Din sync nezávisle do dvou bicích automatů, které mohu variovat.
Z FR Mobius Midi out do Kurzweilu K2000, nebo jiného Midi nástroje.
Z Rolandu tr808 tři nezávislé triggery variabilně do různých analogových syntetizerů, at už se sequencerem, arpeggiatorem, nebo bez nich.
Z FR Mobius cv, gate, trig, clock, akcent do vybraného analogového syntetizeru.
Máš v hudbě nějaké vzory, nebo inspirace?
Vzory ani ne, dlouho už spíš poslouchám předváděčky nástrojů, než hudbu samotnou. Tíhnu jinak k temnější hudbě, kdy mě jednou přítelkyně řekla: ,,Co to posloucháš? To je jak pohřeb.” Byl to soundtrack k filmu Piano, nebo Joy Division a já si uvědomil jak tím rozviřuji své už tak mučivé myšlenky.
Speciálně bych chtěl zmínit projekt Martial Canterel, který puristicky produkuje hudbu na nástrojích, které jsou i mými oblíbenými. Navíc s přístupem hrát vše a sám najednou, bez overdubingu.
Inspirace je spousta a přichází odevšad, jak pro psaní textu, tak pro hudbu. Ale v základě se jedná o vášeň pro melodie a akordy.
Znamená to, že tvá tvorba je primárně písničková? Z toho mála, co jsem slyšel tomu tak rozumím. Ale přesto bych podvědomě čekal i nějakou instrumentální tvorbu, zvlášť když si zmínil stroje jako Arp 2600 nebo Roland System 100m. Děláš, nebo jsi dělal i něco takového?
Jak jsi slyšel, nyní málo. V devadesátých létech hodně. Je možné, že se do instrumentálek pustím.
Jaké jsou vlastně ambice tvé tvorby? Pokud vím, nemáš ani žádnou prezentaci na webu, je vnější odezva něco, co nepotřebuješ? Nebo svou hudbu sdílíš jinak, třeba jen se svými přáteli?
Mé ambice, které snad ani ambicemi nejsou, se týkají především vděku za to, že mě něco vášnivě baví - koníček bez smluv, nutností. Nyní, co bydlím na venkově a jsem příliš vytížen profesí, tak už zmizely i osobní častější kontakty s jinými hudebníky, naprosto není prostor pro občasné koncertování, jako dříve. Jelikož i rád alespoň mailuju s kamarády hudebníky, tak jsem rozeslal CD, aby měli konkrétnější představu. Je pravděpodobné, že se brzy objeví výběr na Soundcloud, nebo Bandzone, nebo na obou.
2023 EDIT
Querdův Soundcloud se opravdu nejprve objevil, plný zajímavých písní a skladeb. Po pár letech ho ale umělec celý smazal a tak jediným důkazem o jeho činnosti (snad ne navěky) zůstává tento profil a pár skladeb na něm. K nim můžeme přidat ještě cover verzi skladby Cesta zpátky, kterou Querd přispěl na album cover verzí skupiny B4, nazvané Do It Better.
V magořině nad syntezátory, bicími auomaty ze sedmdesátých a raných osmdesátých let si užiju především hudbu vzniklou na těchto nástrojích.
Nejraděj používám Arp Odyssey - ten doporučuji jako široce uplatnitelný syntík, Minikorg, Roland RS09, Roland tr808, ten používám strašně dlouho, snad kolem patnácti let a stále s chutí.
Koukám teď po pár drahých nástrojích - Arp 2600, Roland System 100m, Oberheimy, EMS, EML, RSF syntezátory, ale řeknu ti, že se držím zpátky - nemám na ně teda už místo a také mě odrazuje vykulminování cen, které je několikanásobné za posledních deset let!
Jak si se k domácí tvorbě dostal? Hrával si dříve v kapelách, nebo je pro tebe domácí nahrávání ideální volba?
Od začátku volba: tehdy s kazetovými multitracky, nyní asi třináct let s HD rekordéry. Ideální volba, ovšem s řadou kritických přístupů - nezdravý způsob trávení volného času, sluchátka na uších, přehrávání stejných pasáží doblba - to vše mám rád, ale je to mor!
Mnoho lidí věnujících se domácímu nahrávání, přešlo na cestě od kazetových multitracků, přes HD rekordéry až k nahrávání přímo do počítače, případně dokonce eliminovalo veškerý hardware a vše řeší už jen softwarově. Jak ty se díváš na počítač jako na záznamové medium, proč ses rozhodl setrvat u HD rekordéru? A jaký je tvůj vztah k simulacím reálných nástrojů, nebo vůbec digitálním nástrojům obecně?
Začnu od konce, pár let jsem ve stavu, že s mírným skřípěním zubů používám semo tamo simulace, většinou elektrické piano z Kurzweilu. Užívám si autenticity.
Setrvání u HD rekordéru má více důvodů - spolehlivost, rychlost těchto přístrojů, nechuť editování v počítači -už tak mi chybí čas, totální příklon k nahrávání, hraní v reálném čase, bez stříhání a v neposlední řadě i jistý odpor k počítačům nabytý výukou na školách, když vidím počítač - vidím úřednictvo.
Jinak si myslím, že masívní rozvoj počítačů a jejich značné slevnění je skvělé právě pro spoustu hudebníků.
A s tím vlastně také trochu souvisí otázka, jestli své přístroje nějak propojuješ, myslí tím po MIDI a pokud jde o pre-MIDI přístroje, třeba pomocí CV?
Ano,používám oba dva systémy, ale mnohem víc analogový cv, gate, trig.
Nyní můj systém vypadá takto: Z HD rekorderu Midi clock do převodníku na Doepfer MSY2 na Din sync, z Doepferu Midi out do sequenceru pro analog i digital Future Retro Mobius.
Dále z Doepferu Din sync nezávisle do dvou bicích automatů, které mohu variovat.
Z FR Mobius Midi out do Kurzweilu K2000, nebo jiného Midi nástroje.
Z Rolandu tr808 tři nezávislé triggery variabilně do různých analogových syntetizerů, at už se sequencerem, arpeggiatorem, nebo bez nich.
Z FR Mobius cv, gate, trig, clock, akcent do vybraného analogového syntetizeru.
Máš v hudbě nějaké vzory, nebo inspirace?
Vzory ani ne, dlouho už spíš poslouchám předváděčky nástrojů, než hudbu samotnou. Tíhnu jinak k temnější hudbě, kdy mě jednou přítelkyně řekla: ,,Co to posloucháš? To je jak pohřeb.” Byl to soundtrack k filmu Piano, nebo Joy Division a já si uvědomil jak tím rozviřuji své už tak mučivé myšlenky.
Speciálně bych chtěl zmínit projekt Martial Canterel, který puristicky produkuje hudbu na nástrojích, které jsou i mými oblíbenými. Navíc s přístupem hrát vše a sám najednou, bez overdubingu.
Inspirace je spousta a přichází odevšad, jak pro psaní textu, tak pro hudbu. Ale v základě se jedná o vášeň pro melodie a akordy.
Znamená to, že tvá tvorba je primárně písničková? Z toho mála, co jsem slyšel tomu tak rozumím. Ale přesto bych podvědomě čekal i nějakou instrumentální tvorbu, zvlášť když si zmínil stroje jako Arp 2600 nebo Roland System 100m. Děláš, nebo jsi dělal i něco takového?
Jak jsi slyšel, nyní málo. V devadesátých létech hodně. Je možné, že se do instrumentálek pustím.
Jaké jsou vlastně ambice tvé tvorby? Pokud vím, nemáš ani žádnou prezentaci na webu, je vnější odezva něco, co nepotřebuješ? Nebo svou hudbu sdílíš jinak, třeba jen se svými přáteli?
Mé ambice, které snad ani ambicemi nejsou, se týkají především vděku za to, že mě něco vášnivě baví - koníček bez smluv, nutností. Nyní, co bydlím na venkově a jsem příliš vytížen profesí, tak už zmizely i osobní častější kontakty s jinými hudebníky, naprosto není prostor pro občasné koncertování, jako dříve. Jelikož i rád alespoň mailuju s kamarády hudebníky, tak jsem rozeslal CD, aby měli konkrétnější představu. Je pravděpodobné, že se brzy objeví výběr na Soundcloud, nebo Bandzone, nebo na obou.
2023 EDIT
Querdův Soundcloud se opravdu nejprve objevil, plný zajímavých písní a skladeb. Po pár letech ho ale umělec celý smazal a tak jediným důkazem o jeho činnosti (snad ne navěky) zůstává tento profil a pár skladeb na něm. K nim můžeme přidat ještě cover verzi skladby Cesta zpátky, kterou Querd přispěl na album cover verzí skupiny B4, nazvané Do It Better.
Komentáře
Okomentovat