Cholera Kretenika
Zvuk je na podmínky vzniku výborný, média se dochovala bez větších poškození a záznamy tak umožňují všem milovníkům hudby v syrovém stavu kvalitné poslech tohoto klenotu české antihudební scény.
Vřele doporučuji zkoumání celé tvorby CHK na jejich profilu na Bandzone:
ROZHOVOR SE STEVEM SCHÜTZEM
Jak vznikla Cholera Kretenika? Šlo o jednorázovou akci spojenou s nahrávkou, nebo to byla svého druhu podzemní kapela, která zkoušela a dokonce vystupovala?
Cholera K vznikla a zanikla v roce 1988. Kapelu jsme založili se záměrem vytvořit nahrávku antihudby, kde každý hráč bude ovládat nástroj, který neovládá a nebo alespoň minimálně. K živému vystoupení nikdy nedošlo.
Čím se inspiroval zvuk CHK? Existoval nějaký předobraz nebo inspirace, nebo to byl prostě spontánní a nepřipravený freak out?
Většina nahrávky je čirá improvizace. Předem jsme se domluvili o čem to tak asi bude a pak už si každý téma interpretoval po svém. Dá se říct, že to byl takový lehce řízený chaos. Některé části jsou i zvukové experimenty s kotoučovým magnetofonem a pokusy s vícestopým záznamem. Předobraz žádný nebyl, ale v té době jsme hodně poslouchali album UmmaGumma od Pink Floyd. To nás inspirovalo k experimentům s technikou. Některé skladby jsou i variace na lidovky (Ej Bačo, Bačo a Holoubek), televizní reklamu Besip a nebo Master and Servant od Depeche Mode (Okurka v láku). Hlavní část nahrávek vznikla o víkendovém improvizovaném pobytu na chatě rodičů jednoho z členů kapely. Další část se potom dohrávala v Praze.
Jaké technické zázemí měla CHK? Na co se hrálo a nahrávalo?
Nahrávali jsme na kotoučový magnetofon Tesla B 113, mikrofony, kytarový snímač a 2 syntezátory PILLE (Made in USSR). Jeden z nich byl upraven pájkou a dalšími součástkami pro patřičně nepatřičný výsledný zvuk. Experimenty vznikali i vytažením mazací hlavy z magnetofonu a následné přihrávání dalších stop a nebo úpravou rychlostí pásku.
Jako nástroje jsme použili po domácku vyrobené bicí, činely z různě velkých plechů a kovových součástí, krabici od bot, housle o 3 strunách, rozladěnou kytaru a výše zmiňované Sovětské klávesy.
Měla CHK nějaký vývoj nebo pokračování? Naučila vás něco nebo vás inspirovala k další práci?
Vymyšleno – nahráno – smícháno – nakopírováno na kazety – UKONČENO. Pro nás bylo hlavní mít smělost a dovolit si udělat něco, co se vymykalo. Prostě to nesmělo být normální.
Měla CHK své publikum nebo nějakou posluchačskou odezvu?
V době, kdy nebyly sociální sítě, Youtube (apod.) a už vůbec možnost svobodně vydat vlastní nahrávky, byli naši posluchači v podstatě jen kamarádi ze střední a rodiče, kteří si to museli povinně poslechnout. Názory se různily.
Členové projektu Cholera Kretenika:
Pavel Vanka - vedoucí skupiny, rytmické předměty, oscilátor, hlas
Jiří Nečada - kytara, hlas
Václav Plavec - housle, hlas
Steve Schütz - oscilátor, hlas, rytmické předměty, zvukové efekty
hosté:
Karel Hůda - kytara, hlas
Daniel Šiman - kytara
Komentáře
Okomentovat