Štěpán Petr - Básně z peří


Básně z peří je nahrávka Štěpána Petra, natočená podomácku na rekordér Zoom.
Štěpán je klientem sociální služby, kde se také setkal s Viklefem, díky němuž celá nahrávka vznikla. Ten také tlumočí a parafrázuje některé Štěpánovy odpovědi na několik mých otázek stran vzniku a produkce alba, které si můžete poslechnout a za nevelký peníz i zakoupit na Bandcampu.
Vřele doporučuji!



Kdo je Štěpán Petr?
Štěpán studoval klasickou kytaru u Hynka Kmoníčka (před tím, než se z něho stal diplomat). Byl přijat na konzervatoř, rodiče však rozhodli, že na ni nenastoupí. Poté vzal kytaru a odjel hrát po ulicích Itálie a Španělska. Nakonec měl velké problémy s drogami. Teď je skoro dvacet let čistej.

Jak album vzniklo? 
Seznámili jsme se pracovně - já jako sociální pracovník a Štěpán jako uživatel služby. Naštěstí jsme byli oba muzikanti, což prospělo hudbě, ale i naší odborné spolupráci. Děláme spolu asi tři roky a tohle album je vyústění naší spolupráce (a možná i vrchol mé kariéry sociálního pracovníka).

Chápu teda, že je to album vlastně součástí terapie. Jak to zafungovalo? Co bylo na celém projektu to nejdůležitější - společné hraní/nahrávání, nebo to, že vzniklo album, které třeba budou poslouchalat i další lidé?
Písně vznikly před mnoha lety spontánně, z přetlaku energie a životních peripetií. Nahrávání bylo "jen" prostředkem k výsledku. Ale výsledná nahrávka může být konečně pěkná věc, na kterou Štěpán může být hrdý (takže to je snad prvek terapie). Album mělo nějak rozpohybovat a předznamenat další případné tvoření. Jasně, že když už jsme to dělali, Štěpán se těšil, že si to poslechne větší množství lidí.


Jak vznikal materiál na album? Jde o starší písně, nebo nový materiál?  
Básně Štěpán složil asi v šestnácti letech, všechny na piku. Po čase k tomu pomalu ale jistě dodělal hudbu. Já jsem fungoval jako morální ujištění, ve smyslu "jo, je to fakt dobrý, věř mi" a "ne, nikdo jinej to za tebe zpívat nemůže, nebylo by to opravdový, vyser se na to, že je to falešně" atp.

Jaká je hudební minulost Štěpána Petra? Hrával v nějaké skupině, nebo sólově? Nebo snad jede o debutovou nahrávku?  
Štěpán hrál vždycky sám (se smíchem teda dodává, že párkrát jamoval s Michalem Zrůdou z Ready Kirken a pak i s nějakou holkou, která tvrdila, že má aids a že je basačka Bowieho). Nikdy před tím žádnou píseň nezvěčnil, i ty básně nějak záhadně jen vylovil v paměti, protože si je nikdy nepsal.

Nahrávka má dobrý zvuk, jak a kde se nahrávalo?
Nahrávali jsme to ve zkušebně v Živanicích, na obyčejný Zoom půjčený od Lilka ze Stoned to Death, na aparát půjčený od Aleše z Mankurt a na reverb za tři stovky. Pak jsem se to pokoušel nějak umíchat v Audacity. Byl to můj první pokus o laické zvukové inženýrství, tak jsem s tím nakonec spokojen.

Ještě se zeptám, kdo vyráběl cover k albu.
Obal dělal Franta Kára, skromný výtvarník, který už udělal mnoho obalů pro jiná alba kapel, občas taky plakáty atp. - převážně pro aktivity ze stáje Stoned to Death.

Plánujete nějaké pokračování? Budou další nahrávky?
Dnes má Štěpán už asi pět rozpracovaných písniček, takže není vyloučeno, že až je ustálí a dodělá, bude něco dalšího, samozřejmě stejným dýájváj stylem.


Komentáře

  1. Díky za tvou práci.

    Tip: https://csindustrial1982-2010.bandcamp.com/album/re-construction-of-polar-sleep

    OdpovědětVymazat
  2. Lesní ♪ Ďanke
    ..já nevím jak se mi to povede ale jestli je mé přání kocherentní celokosmálně tak si zahrajeme nad plánem kulešérním ·⌡☼⌠· vitaelova zvěst praví že kdo staví nemá skřípat péra paví ale pro kýženost zažehnávat elementárie a pro chorobnost poskytovat duchovinky z řádu bleskobřinků a dupicibulakatalandraxíonie --- šel tudy měl bludy neprozpíval, pěl krásně, šel vlásně, proklopýtal, byl všude, zůstal tudle, uctil Bzandru (tento komentář je fragmentální a má vyjadřovat ouctu murepathickou a naděje vzbuzoomowatt na levelie fineprerie veškerelecké - textamentář je možné smazat - doufičkuji neznám to tu ni onde líbíš se mi Bzoonde - Yakka)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky