Pařanské songy



Nedávno se ke mě dostala kolekce neobvyklých skladeb pod souhrnným názvem Pařanské songy, spolu s informací, že jejich autor, vystupující pod přezdívkou Mr.Holub před jejich poslechem varuje, tak jako se varuje před kouřením. Varování tedy posílám dál. Podle vlastní zkušenosti ale musím dodat, že na první poslech škodí zcela jistě méně než kouření. Ovšem kontakt s neznámou subkulturou může být pro nepřipraveného posluchače určitým šokem. Takže se připojuji ne snad přímo k varování, ale určitě k obezřetnosti, jaká je nutná při setkání s neznámou kulturou.

Skladby stahujte ZDE
 (celý soubor má jen 15 MB)


Pár slov ke vzniku skladeb od samotného autora:
Začal jsem v roce 1996 coby šestnactiletý student. Téměř všechny skladby vznikly v letech 1996 az 1999. Jednotlivé výtvory jsem zveřejňoval jako "Pařanské songy". Obvykle mají za téma prostředí počítačů, respektive počítačových her. Skladby obsahují můj zpěv. Nahráváni vlastního zpěvu bylo v 90. letech velmi obtížné, protože se muselo provádět po kouskách a pak vkládat, podle čehož to celé zní. Zpěv není v těchto skladbách typický, obvykle se jedná o instrumentálnií skladby v prakticky všech myslitelných žánrech. Pro první skladby jsem navíc použil na samplování zpěvu sluchátko místo mikrofonu, který jsem ještě neměl. Samply jsem navíc nahrával, aniž bych skladbu zároveň slyšel v extra programu a poté jsem tyto samply "napasoval" na melodii, kterou jsem vytvořil v trackeru.
V 90. letech jsem uploadoval své skladby na tzv. BBS servery (servery, ke kterým se mohli uživatelé připojit přes telefonní linky a posílat si e-maily, chatovat a stahovat/uploadovat soubory). S tehdejším připojením byl například1MB  na stažení opravdu hodně a protože samply zpěvu velikost dost zvětšovaly, nahrával jsem je frekvencí 12kHz 8bit mono, aby to tolik nezabíralo.
Skladby jsou fe formatu hudebnich modulů, jejichž struktura je je popsána například zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Module_file

Wikipedii na toto téma kupodivu schází česká stránka, o modulech, nebo trackované hudbě se lze dočíst zde:
http://musicserver.cz/clanek/1650/Tvorime-hudbu-na-pocitaci-3/
Vážnějším zájemcům pak doporučuji ke čtení kvalitní práci Tomáše Vtípila zde:
http://is.muni.cz/th/64374/ff_b/

Skladby jsou ve formáty .s3m nebo .it a jejich autor trvá na tom, aby v tomto formátu také zůstaly. Což znamená, že skladby je nutno nejprve stáhnout a naistalovat k nim odpovídající přehrávač. Takový vhodný přehrávač lze podle Mr.Holuba stáhnout zde: http://support.xmplay.com/

Pokud skladbu otevřete v odpovídajícím přehrávači, můžete si zobrazit seznam samplů nebo message page, kde jsou obvykle napsána nejaká sdělení. Pokud se vám nechce instalovat další software do počítače, soubory lze přehrát i ve VLC, ovšem bez zmíněných dalších možností.


Pro zájemce o hlubší pátrání v této oblasti, Mr.Holub doporučuje prozkoumat celý ftp.modland.com a www.modarchive.com, kde jsou skladby v těchto a příbuzných formátech (tisíce skladeb od mnoha autorů).

Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky