VooDooMan


„Antidimenzia je vesmír rovnako ako tento a ľudia tam robia rovnaké chyby a sú na ceste k zlepšeniu seba, rovnako ako na Zemi. Niekedy je človek posielaný na inú planétu kvôli karmickej lekcii.“





Voodoo Man je americký film z roku 1944 s Bélou Lugosim v hlavní roli. Jméno VooDooMan také přejal slovenský experimentální umělec, hudebník, výtvarník a programátor, bohužel předčasně zesnulý v roce 2015. Během svého života se stal legendou v úzkém okruhu znalců slovenské noise a experimentální hudební scény - legendou o které mnozí slyšeli, ale která přesto nikdy nevystoupila živě. Voodooman přebýval ve svém paralelním vesmíru - Antidimenzi - a reálný svět mu podle všeho nebyl příliš blízký, i když do něj vstupoval prostřednictvím svých nahrávek nebo jako moderátor programu Rádia Haluzen, které vysílalo přímo z Antidimenze, prostřednictvím Bratislavského rádia Tlis.

Od počátku 90. let vydal devět alb na svém vlastním labelu Oshipanah Records. Pro své potřeby si vyráběl vlastní hudební nástroje, například vysavač ovládaný zvukovou kartou a programoval také vlastní hudební software. Ačkoliv se stal ještě před svou smrtí jistou legendou v experimentální hudebních kruzích Slovenska, naživo se svou hudbou nikdy nevystoupil a širšímu hudebnímu publiku zůstal neznámý. Téměř neznámý je i pro experimentální hudební scénu v České republice, kromě několik zmínek v hudebním magazínu HIS Voice. 

Obsáhlý výběr z Voodoomanovy tvorby vyšel v roce 2013 pod názvem Voices from Antidimension na labelu LOM. Spolu s webovou verzí vydal slovenský label také DVD, které obsahuje kompletní diskografii VooDooMana, čítající devět alb, rádiové podcasty a videa.

https://lom.audio/releases/04-voodooman-voices-from-antidimension/

Momentálně je tento výběr tím nejlepším zdrojem pro objevování a zkoumání Voodoomanovy tvorby, jelikož jeho vlastní stránky s bohatým archivem nahrávek a dokumentů jsou již delší dobu offline:

http://vdm.valec.net

A s Jonášem Gruskou, který za vydavatelstvím LOM stojí, jsem se také o Voodoomanovi bavil.




ROZHOVOR S JONÁŠEM GRUSKOU


Kdo byl vlastně Voodooman? Jaké bylo jeho zázemí, občanské povolání? 

Ja som ho spoznal na festivaloch NEXT – bol mi predstaveny ako bratislavský experimentálny hudobník, ktorý je napriek svojej bohatej tvorbe prakticky neznámy. Nikdy nevystupoval, jeho hudbu bolo možné nájsť asi len cez jeho vlastnú obsažnú stránku alebo cez studentské rádio TLIS. Tam mal asi aj najväčší okruh priateľov. A potom online – na rôznych IRC kanáloch. Zamestnaný bol len part-time, na diaľku. Niekto mi spomínal, že robil systémového administrátora pre banku. On mal celkovo problém vychádzať z domu. Čo sa týka štúdia, tak bol extrémne nadaný na technické smery — matematiku, fyziku, programovanie a elektroniku.


Víš, jak se dostal k hudbě a co ho nasměrovalo k experimentování?

Myslím, že bol proste univerzálne zvedavý a kreatívny človek. Takí ľudia často sami od seba dospejú do bodu, že im mainstreamová hudba príde zbytočne obmedzujúca a začnú testovať hranice žánrov, hranice toho čo ešte je a nie je hudbou. 


Jaká je legenda Antidimenze? Je to nějaká idealistická utopická vize, třeba něco jako afrofuturismus? Byla to ze strany Voodoomana intelektuální hra, nebo víc žitá realita?

Pravdu povediac VooDooManovi do hlavy nevidel asi nikto, takže ohľadom Antidimenzie sa môžeme oprieť len o jeho popisy. Ja som to chápal ako paralelný vesmír s ktorým komunikoval, z ktorého čerpal inšpiráciu (v zmenených stavoch vedomia).


Co ovlivňovalo Voodoomanovu tvorbu a jak on (pokud nějak) ovlivnil nebo poznamenal slovenskou experimentální scénu?

Bol fanúšik Coil a industriálnej hudby, skupiny Travis, Jacksona Pollocka a Andyho Warhola. Taktiež bol v kontakte s americkým spisovateľom Travisom Jeppesenom, ktorého báseň použil v skladbe “Black supremacy in the anal gas chamber”.


Neviem posúdiť či jeho tvorba mala dopad na slovenskú alebo svetovú experimentálnu scénu—aj napriek naším snahám zostala pomerne neznáma.








Slyšel jsem o různých Voodoomanových vynálezech a hudebních výtvorech. Můžeš mi o nich něco povědět?

Ja osobne som naživo videl nástroj, ktorý bol nadizajnovaný na ovládanie vysávača. Z počítača vedel ovládať príkon k rôznym elektrickým zariadeniam – ale nezaujímal ho zvuk čo ten vysávač vydával. Išlo mu o interferencie ktoré motor vysávača generoval na spoločnej elektrickej sieti. Ukazoval mi ho vo verzii, kde na ukážku ovládal žiarovku. V kúte jeho izby začala v spleti káblov pulzovať, akoby dýchať. Bolo to v niečom magické.

Druhým “nástrojom” ktorý ma fascinoval bol jeho pirátsky rádiový vysielač. O ňom som len počul, ale vraj bol schopný pokryť signálom ich bytovku. Vysielal ním svoj program Rádio Haluze.


Na jeho prvom albume - Ultranet Refresh - mozes pocut jednostrunovu VooDoo gitaru, ktoru vyrobil z metly a ktoru nahraval/procesoval cez softver, ktory sam vytvoril.


Jaké bylo Voodoomanovo technické zázemí? Víš na co a jak nahrával? 

Pamätám si, že spomínal ako sa učí z vysokoškolských skrípt. Ale pokiaľ viem, nedokončil ani strednú školu. Na to čo ho zaujímalo, to možno ani nepotreboval. Bol dostatočne nadaný aby si veci doštudoval sám.


Na nahrávanie používal open-source program Audacity, do ktorého kódu myslím aj sám prispieval. Často spomínal rôzne optimalizácie softvéru na úrovni procesorových inštrukcii. Mal som pocit, že rozumie počítačom a elektronike na akejsi esenciálnej, hlbokej úrovni, ktorá je pre väčšinu ľudí príliš komplikovaná. Z toho pochopenia pramenilo veľa jeho inšpirácie.


Díky moc!


Ďakujem Andrejovi Chudému, Barbore Námerovej a Acidmilkovi za konzultácie.




Na webu magazínu HIS Voice je k přečtení článek Barbory Námerové: VooDooMan – Smrť nie je koniec.

https://www.hisvoice.cz/voodooman-smrt-nie-je-koniec/


Tamtéž je k dalšímu čtení má recenze na Voodoomanův výběr Voices from Antidimension vydaný na labelu LOM.

https://www.hisvoice.cz/voodooman-voices-from-antidimension/


Krátký pořad o Voodoomanovi na Rádiu Wave v roce 2010 připravila Lucia Udvardyová.

https://wave.rozhlas.cz/voodooman-5279073




Komentáře

Oblíbené příspěvky