úterý 19. února 2013

Muzikant Králíček



Kdyby se hledala česká obdoba R. Stevie Moora, lo-fi superhrdiny, pionýra domácího nahrávání a autora více než čtyřset alb, napadl by mě v podstatě jediný kandidát - Muzikant Králíček. Pod tímto pseudonymem se ukrývá hudebník, divadelní herec, filmový režisér, pedagog FAMU a frontman skupiny MIDI LIDI Petr Marek. Stejně jako u R. Stevie Moora je jeho tvorba značně eklektická, vrcholů v obou případech dosahuje u rockových (poprockových) písní. Muzikant Králíček od roku 1994 natočil deset řadových alb, několik kompilací, EP a hudbu ke dvěma filmům. Dalších osm alb stihnul nahrát mezi lety 1988 - 91 jako člen projektu The Scalders. V roce 2005 vzniká úspěšný projekt MIDI LIDI, Muzikant Králíček od té doby téměř žádnou aktivitu nevyvíjí.


Hudba Muzikanta Králíčka oplývá podivuhodnými “nehitovými” hity, mnohdy velmi nadstandartními texty, podivuhodnými aranžemi, leckdy zvláštně protahovanou stopáží, písně jsou někdy až nezvykle upřímné, někdy zasuší tím nejsušším humorem, častá je kombinace obojího. Na albech Muzikanta Králíčka lze najít folkové balady, rockové vypalovačky, punk, popové hity, ambient I poměrně surovou elektroniku zdobenou primitivním samplingem. Ve skladbě Sportler zazní téma za které by se nemusel stydět ani Ladislav Štaidl, píseň Veselá kopa zase zní jako z punkového sampleru Rebelie z roku 1990. Během pobytu v nemocnici nahraje album DRAIN TRAIN.
V roce 1995 nahraje desku německých písní ABSURDITÄT. V roce 2002 pak "hudbu k mytí oken" MŮJ PRST NENÍ ZOOMOVÝ. Když nemohl sehnat EP dua Cabaret Voltaire THREE MANTRAS, nahrál si sám svou vlastní verzi. Kdo neměl dostatečnou odvahu k poslechu všech Králíčkových alb, případně o nich ani nevěděl, tomu dobře poslouží “intro for losers” The Best of Králíček 1998-2003, kompilace největších hitů, mezi nimiž zřejmě vévodí popový hymnus Nazdar jídlo! Ahoj pití!, použitý i ve filmu Jana Gogoly NÁROD SOBĚ (2003). Pozor hit!

V rozhovoru s Pavlem Klusákem (viz link dole) Petr Marek uvádí, že svá alba nahrával pro “imaginární fanklub”, který si nakonec vyžádal i vydání “best of” Králíčkových písní. Těžko říct, kolik měl imaginární fanklub členů, Králíčkovy písně samozřejmě získaly téměř kultovní statut, ovšem jen v úzkém kruhu zasvěcených. Po uvedení filmu Národ sobě aneb české moře v 18 přílivech hudbu Muzikanta Králíčka objeví širší okruh lidí, jeho písně konečně začnou kolovat mezi posluchači. To už se ale blíží doba vzniku projektu MIDI LIDI, jehož úspěch převálcuje předchozí Markovy hudební aktivity a odsune Králíčka na druhou kolej. Nic ale neupadá v úplné zapomenutí a olbřímí tvorba Muzikanta Králíčka si zaslouží pozornost jako něco pro co schází na české hudební scéně ekvivalent. Píseň Totalita má vyloženě hitové ambice a poněkud zvukově předznamenává pozdější tvorbu MIDI LIDÍ.


PETR MAREK O KRÁLÍČKOVI
Jak vlastně došlo ke zrodu Muzikanta Králíčka? Náshromáždil se ti v šuplíku materiál, nebo jsi neměl najednou s kým hrát?
My jsme si vždycky s kamarádem Nebeským hráli na "profi produkce" a dělali si z toho prdel, takže byl logický krok, že někdo z naší kapely KAKADUO musí udělat "sólové album". Jenom pro tu legraci, aby bylo na světě. Že má jako "ambice". A udělal ho Nebeský pod názvem Hrabě Grošák. A já jsem si řekl, že se budu jakoby "neinvenčně opičit" a pojmenovl jsem se Muzikant Králíček. Žádnej tvůrčí přetlak. Prča. Taky podle toho vypadala první strana kazety Králíček, nazvaná "Říše hlupého". Jenom debility a pomsta hudbě a la Kakaduo. Na druhé straně, kterou jsem pojmenoval "Říše moudrého" jsem si hrál na to, že už ten "autor" chce být "seriozní". "Králíček" i "Grošák" byly vlastně postavy. Nejsme to my. Až mně se to pak vymklo po pár domácích albech.


Na tvém Myspacovém profilu jsi míval podtitul "Never playing live." Nikdy si nehledal živou podobu Králíčka? Slyšel jsem, že už tě mnohokrát přemlouvali aby si jako Králíček vystoupil, je pro tebe Králíček čistě domácí záležitost?
Dvakrát nebo třikrát jsme to zkusili a nebavilo mě to. Ale spíš proto, že jsme nebyli ochotni zkoušet dýl než jeden den a podle toho to vypadalo. Protože když už bych to chtěl hrát, tak zase už perfektně. To je takový hezký paradox oproti té lehkosti a legraci, se kterou jsem to nahrával. A oproti mnoha jinejm živejm hudebním vystoupení, který byly 100 procentně improvizovaný včetně textu. Taky jsem nedokázal nikdy naživo dosáhnout takovýho zvuku kytary, abych byl spokojenej. A krom toho ta domácí instrumentace bývala složitější než bicí basa kytara. V tomhle mi v budoucnu pomohly až počítače u MIDI LIDÍ. Tam ten zvuk zůstane takovej jakej chci furt.

Králíček podle mě vyprodukoval spoustu hitů, zároveň jsi se věnoval experimentálním nahrávkám. Cítil jsi, nebo cítíš, že Králíček tvoří v nějakém stylu, nebo jsi byl spíš otevřený čemukoliv?
Králíček vždycky byl imitátor. Dělal si pořád hommages oblíbeným i nenáviděným stylům. Nemá vlastní tvář. Něco podobnýho mi vyhovuje třeba na Pulp.


Jaké bylo technické pozadí nahrávek Králíčka? Měl jsi nějaký vícestopák? Jaké techniku si používal?

Nejdřív VHS Hi-Fi videopřehrávač Panasonic, kam se vlezly jedna stereostopa + jedna dabingová monostopa na sebe, pak jsem to ping-pong překopíroval do kazeťáku (později minidisku), přičemž jsem přihrával další stopu, a pak ještě jednou z kazeťáku zpátky do videa opět s přihráváním. A nakonec jsem přidal ještě jednu monostopu ve videu.

Rozumím tomu dobře, že se vznikem MIDI LIDÍ jsi se přestal Králíčkovi věnovat? Navazují ty dva projekty na sebe nějak? A vrátí se někdy Králíček?
To se neví. Dlouo jsem to rozděloval, že Králíček je přece jenom postava, které se nehodí některé věci a naopak některé Králíčkovy by se nehodily MIDI LIDEM, což mi ale přijde, že padlo na třetí MIDI desce Operace "Kindigo!". Tam je několik ryze Králíčkovských písní. Asi je mi to už jedno. Ale kdysi Králíček nahrál album coververzí mé první pubertální kapely THE SCALDERS pod názvem KRÁLÍČEK PLAYS THE SCALDERS a uvažuju o plánu udělat desku MIDI LIDI PLAY KRÁLÍČEK. Protože Králíček má pár typicky midi-lidských disco-písní.  (Ještě by se dalo jít za roh a nahrát MIDI LIDI PLAY KRÁLÍČEK PLAYS THE SCALDERS)


Reprezentativní výběr Králíčkových písní naleznete zde:
http://uloz.to/x84gJrq/the-best-of-kralicek-petr-marek-solo-midi-lidi-1994-1999-zip
Desáté album Muzikanta Králíčka Emotýl z roku 2002 lze stáhnout zde:
http://uloz.to/x4p1GKT/muzikant-kralicek-emotyl-solo-petr-marek-midi-lidi-zip
Drain Train stahujte zde:
http://uloz.to/xxHzD62/muzikant-kralicek-the-drain-train-petr-marek-midi-lidi-2005-zip


Odvrácenou stranu Králíčkovy tvorby představují alba Můj prst není zoomový, obsahující jeden půlhodinový track lapidární elektroniky pepřené neučesaným field recordingem a ručním samplingem, psychedelický rock alba Peel Session, ambient alba Three Mantras, nemocniční “soundartové” album Drain Train, ale hlavně pak radikální album Macho. Na něm Králíček vytvořil lunatický hybrid Přemysla Ruta a Wild Man Fischera  a při bloumání po ulicích a obchodech se zapnutým diktafonem namlouvá do jeho mikrofonu rozličná hesla, předsevzetí a hlasové a textové experimenty (Musím přestat s kouřením - bude ze mě mouřenín!). Do skladeb tu a tam vstupují lidé zvenčí (Co to máš, vysilačku? Ne, já si nahrávám zvuky..), mikrofon co chvíli přebudí vítr. Jedna skladba se leckdy odehrává ve více akustických prostorech, tak jak Králíček putuje po domech, chodbách a ulicích.
Naprosto radikální a dobrodružná záležitost! Dokonalý protipól The Best of Králíček.
Endemitní klenot!


Balíček čtyř (dle samotného autora neposlouchatelných) experimentálních alb:

Můj prst není zoomový, Three Mantras, Peel Session a Macho stahujte ZDE:
http://ulozto.cz/xJqo1mf/kralicek-muj-prst-neni-zoomovy-three-mantras-macho-peel-session-zip


V písni Paula z německy zpívaného alba ABSURDITÄT se Králíček prezentuje jako východoněmecký či snad rakouský popový bard a ve statickém klipu naplno projeví svůj zaumný humor a prověří tak posluchačovu odolnost. Píseň je údajně inspirována estetikou Ein Kessel Buntes a východoněmeckou skupinou Puhdys.
Tahle hudba není pro každého!





Ačkoliv se na Králíčkově myspacovém profilu dlouho skvělo heslo “Never playing live!”, přece jen jsou důkazy o Králíčkově veřejném vystoupení, jako například toto video z party Designbloku, kde charmer Králíček předvede téměř stadionový pop s písní Sportler a zmizí v úkrytu za závěsem.






Lo-fi animovaný klip se smutným textem. Zdá se vám, že housle moc neladí a hlas je moc potichu? Perfektní Králíčkovský sound! Hitové písně kořeněné chybami a nedokonalostí. Potenciální hitmaker by mohl zásobit mnohé popové hvězdy zaručenými hity, ale místo toho zpívá o záchodu a smutní se Spejblem a Hurvínkem.





A na závěr samozřejmě i asi i největší Králíčkův hit Nazdar jídlo! Ahoj, pití!






Vše o Muzikantu Králíčkovi můžete najít na webu Unarclubu na adrese:
http://www.unarclub.cz/Kralicek.html

Několik písní k poslechu online na:
www.myspace.com/kralicek

Rozhovor Pavla Klusáka s Petrem Markem, Týden
http://www.unarclub.cz/LASKA/Klusak.html

KAŽDÁ VTEŘINA SE ZAPICHÁVÁ

Rozhovor Peter Marek – Jan Gogola ml., Kino/Ikon 2004
http://www.unarclub.cz/Gogola.html


Vedle již zmíněných The Scalders byl Marek také členem Kakadua, které založili ze spolužákem Jiřím Nebeským v roce 1992. Během let 1992-2004 nahraje dvojice, vzniklá původně pod názvem Doktor a Dement, čtrnáct alb.

"Undergroundové duo DOKTOR A DEMENT" (a dále už pouze KAKADUO) vymysleli Marek s Nebeským (oba 18) v květnu 1992. Název byl inspirován fotografií dvou členů britské hudební skupiny ERASURE. činnost zahájilo tentýž den pořízením nahrávky skladby Jerzy Plazewski a okamžitým natočením videoklipu. V maturitním týdnu pak natočilo několik dalších písní včetně videoklipu A. H. má hodnou ženu. V průběhu léta pak následovaly skladby Láska, Zle namalowana kura, Tysiacz oczu dr. Mabuse, Masák a další. 26 tracků bylo o dva roky později zkompletováno do podoby dvojalba DON BASS, které vydal Unarclub 1994.

                                           ...z webu unarclub.cz


Stylový rozptyl Kakadua je podobně široký jako v případě Muzikanta Králíčka. Na výběru Diskrétní sezóna 1996-98 slyšíme underground, psychedelii, novovlnnou elektroniku i folkové balady. Texty jsou zde speciální kapitolou, proud slov se valí stále kupředu, spojuje se do překvapivých souvislostí (...les-to je malé české dada..), nebo se mění na jakési automatické zaříkávání. Většinou ale stojí za pozornost a někdy se dočkáme i vyložené perly, jako studie o falešných hippís s dlouhými vlasy a skinheadech (Lepší je být cílevědomě správný).




Výběr skladeb Kakadua Diskrétní sezóna 1996-98 stahujte ZDE:
http://ulozto.cz/xGuHqUy/kakaduo-diskretni-sezona-96-04-petr-marek-midi-lidi-jiri-nebesky-www-unarclub-cz-zip

Vše o Kakaduu na stránkách Unarclubu:
http://unarclub.cz/DoktorDement.html

A zde jako pěkný bonus zbrusu nový klip Kakadua:



Písně Kakadua nyní ke slyšení na i Soundcloudu:

Žádné komentáře:

Okomentovat